ChampdAction Logo

TRANSIT 2006

Creaties van Vlaamse componisten door Champ d’Action en het Collectief

Transit, het festival voor nieuwe muziek van Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant in Leuven, programmeert uitsluitend muziek uit de 21ste eeuw. Transit laat de verscheidenheid van de hedendaagse muziektaal horen en is ondertussen een creatiefestival geworden.

Tijdens het openingsconcert van Transit 2006 creëren de ensembles Champ d’Action en het Collectief 4 werken van Vlaamse componisten. Het concert wordt besloten met Feuillage du coeur van componist Serge Verstockt.

 
Champ d’Action creëert nieuwe werken van Stefan Prins en van Stefan Van Eycken.

 Stefan Prins 


In Ventriloquium zet Stefan Prins na zijn vorige werk Memory Space 2 nog een stap verder in het aftasten van de grenzen tussen ‘improviseren’ en ‘uitvoeren’, en het onderzoeken van de mogelijke communicatievormen tussen beide.

Hiervoor maakt hij gebruik van een hybride ensemble bestaande uit zowel ‘klassieke’ als ‘improvisatie’ muzikanten, in combinatie met live-electronics die een scharnier vormt tussen beide.

In hoeverre is ‘improviseren’ ook ‘uitvoeren’ ? Welke rol speelt ‘cultuur’ als individueel én collectief geheugen hierin?  Hoe verhoudt het individu zich tot het collectief en in welke mate verandert technologie deze verhouding? Bestaat er überhaupt iets als een ‘individu’, of spreekt ieder slechts de woorden en structuren die een bovenliggende ‘cultuur’ dicteert, zoals de pop van een buikspreker? Dit zijn enkele van de vragen die Stefan Prins zich hierbij stelde.

 

clear” (2006) - Stefan Van Eycken
voor blokfluit, elektrische gitaar en contrabas

‘Op 25 december 2005 stapte ik in een kleine stad in het noorden van Japan een cd- en videowinkeltje binnen – niet echt op zoek naar iets, meer een kwestie van niet in de sneeuw te moeten wachten op de tram. Tot mijn grote verbazing vond ik daar een opname die Derek Bailey (één van mijn muzikale helden) met een handvol japanse improvisatoren gemaakt had in 1978. De volgende dag – wachtend op mijn vlucht terug naar Tokyo – vernam ik dat rond het moment dat ik zijn “Duo & Trio Improvisation” uit dat winkeltje haalde, Bailey overleden was in Clapton, Londen. Waarom is niet precies duidelijk, maar eens terug thuis, besloot ik om te herbeginnen aan het stuk voor blokfluit, elektrische gitaar en contrabas waar ik al een tijd aan het werken was. Misschien wel omdat muziek, voor mij althans, nu Derek Bailey er niet meer is, niet echt hetzelfde is en kan zijn.’

Stefan Van Eycken  

 

Serge Verstockt

Feuillage du Cœur (1995) was het eerste vocale werk van Serge Verstockt. In de opdracht voor dit werk, geschreven voor sopraan Rolande Van der Paal, twee klarinetten en ensemble, was gestipuleerd dat de compositie moest refereren aan een werk uit de 19de eeuw. Verstockt wist deze neo-romantische, in de meest reactionaire betekenis van het woord ‘postmodernistische’ aansporing te omzeilen door zich uitgerekend op een werk van Schönberg, dé symboolfiguur van de nieuwe muziek, te oriënteren. Van Herzgewächse bleven dan nog enkel het gebruik van de coloratuursopraan en van Maeterlincks (onvertaalde) gedicht over. Naast de poëtisch-sonoor-muzikale kwaliteiten inspireerde ook de inhoud van het gedicht de componist zéér sterk.



Kalender

27/10/2006 Stuk - Leuven 20:30

© 2004-2024 ChampdAction