ChampdAction Logo

LABORATORIUM 2007 IN DEDONDERDAGEN


Het eerste publieke toonmoment in het kader van het LABORATORIUMproject vindt plaats in het kader van dedonderdagen in deSingel. Van Vinko Globokar brengen de musici van Champ d’Action een uitvoering van Accord (voor sopraan en ensemble) en worden studenten van het conservatorium uitgenodigd om één of meerdere solo’s van de Sloveense componist te vertolken. Globokar zelf is twee dagen voorafgaand aan dit concert intens aan het werk met de studenten in de workshops uitvoeringspraktijk. Cellist Arne Deforce en de Britse componist Richard Barrett voeren samen Barrett’s stuk ‘Blattwerk’ uit.  


Voor Richard Barrett is componeren iets helemaal anders dan het samenvoegen van noten op een esthetisch verantwoorde manier. Hij ziet componeren als een holistisch gebeuren, met een aantal onmisbare accenten zoals communicatie en samenwerking met de uitvoerders, het onderzoek van de verhouding tussen uitgecomponeerde en geïmproviseerde muziek, of het aanwenden van live electronics. Blattwerk is een compositie van ongeveer 25 minuten
voor cello en live electronics, afgewerkt tijdens de zomer van 2002. Alhoewel er maar één
instrumentalist is, heeft Barrett het stuk toch opgevat als een duo voor cellist Arne Deforce en zichzelf als verantwoordelijke voor de live electronics. Blattwerk combineert uiterst precieze muzikale specificaties (zowel in de notatie van de cellopartij als in de aanwending van de vooraf ontworpen en vastgelegde elektronische passages) met vrije improvisatie voor beide uitvoerders. Daarbij komt het computerprogramma met ‘automatische’ samples en play backs (‘automatisch’ betekent hier: met een grote variabiliteitsgraad van toeval of random). De combinatie van precieze notatie met improvisatie heeft Barrett al in vroegere werken
uitgeprobeerd: in transmission voor elektrische gitaar en electronics (geschreven voor Daryl Buckley en voltooid in 1999) en in de werken voor groot ensemble Opening of the Mouth (met het Elision ensemble, 1997) en DARK MATTER (voor een combinatie van het Elision ensemble en het Cikada ensemble, 2001-2003). Daarbij was de expansie van compositorische horizonten door het insluiten van improvisatie telkens een natuurlijke en logische ontwikkeling van een langdurige samenwerking. Dat was ook nu het geval met Arne Deforce. Een
belangrijk aspect van improvisatie is bijgevolg de communicatie tussen de uitvoerders. Ook de notatie heeft de componist in de allereerste plaats altijd beschouwd als een communicatiemiddel tussen componist en uitvoerder(s), dus noch als een set instructies of eisen, noch als een soort doel op zich. Blattwerk is in zekere zin een poging om structureel/ dramatisch ‘betekenis’ te geven aan de verschillende communicatiemodaliteiten die kunnen bestaan tussen musici, tussen muzikale materialen, tussen muzikanten, instrumenten en klanken. Dat sluit bijgevolg een
bepaalde vorm van relatie in tussen de componist en de uitvoerder, die de mogelijkheid inhoudt om te breken met het ‘gevestigde’ 20ste-eeuwse relatiemodel.

 



Kalender

01/02/2007 deSingel 20:30

© 2004-2024 ChampdAction