James Tenney begint langzaam zijn verdiende plaats op de Europese podia te krijgen. In een zoektocht naar de essentie van muzikale perceptie ontwikkelde hij een zeer persoonlijke taal. De subtiel opgebouwde klankspectra, vaak gebaseerd op boventoonreeksen, worden uiterst traag opgebouwd en leiden tot een ruimtelijke, haast fysische ervaring. Dit wordt nog versterkt doordat de tonen door middel van een computersysteem worden opgenomen en in tijd en ruimte verschoven worden. De luisteraar wordt uitgenodigd om in de klank zelf binnen te dringen.
In dit minimal project van Champ d’Action en Slagwerkgroep Den Haag worden enkele werken van Tenney naast early minimal composities van Phil Glass en Steve Reich geplaatst.
Visueel wordt het project mooi uitgewerkt met spatialisering van uitvoerders in de zaal en een aangepaste belichting
PROGRAMMA
Phil Glass – One + one
James Tenney – Drum Quartet 2 - Hocket for Henry Cowell
Steve Reich – Music for Mallet Instruments, voices and organ
James Tenney – Critical Band
Phil Glass – Music in contrary motion
BEZETTING
Slagwerkgroep Den Haag – 7 slagwerkers en 3 zangeressen
Champ d’Action
Sabine Warner, fluit
Koen Maas, sax
Yutaka Oya, orgel
Jaan Bossier, klarinet
Benjamin Glorieux, cello
PRAKTISCH
Vrijdag 15 juni 2007 - Theater ah Spui - Den Haag
14.00 - 17.00 - 20.30 u
15/06/2007 | Den Haag |
© 2004-2023 ChampdAction