ChampdAction Logo

VOIX INSTRUMENTALISEE SCRATCH PAGINA

 

Voix instrumentalisée

 

 

 
 De nieuwe technologische evolutie zal ook een ingrijpend invloed hebben op de menselijke stem. Door de snel evoluerende spraaktechnologie verliest de mens zijn alleenrecht op de gesproken taal en zal deze naar een volgend stadia evolueren. 
Voor Voix instrumentalisée werden in MAX/MSP/JITTER verschillende programma's geschreven om deze nieuwe dimensie vorm te geven.
Zo werden voor voix Instrumentalisée  infrarood beamers ontwikkeld die handbewegingen( gestes die vaak gepaard gaan bij geanimeerde gesprekken) scannen en deze informatie in real-time omzetten in spraak. Ook worden elektronische manipulaties toegepast op menselijke stemmen: extended voices. Het zijn deze interfaces en manipulaties die de stem dwingen om nieuwe wegen in te slaan en leiden tot nieuwe expressie en poëzie. Daarom werd voor 'Voix Instrumentalisée' gekozen om met artiesten met verschillende achtergronden te werken. Zo staan een klassiek  coloratuur sopraan, een acteur, een beeldend kunstenaa en een rasechte HeavyMetal Grunter naast elkaar op het podium.
Om 'Voix Instrumentalisée uit te werken werd vanaf de aanvang van het project een 'scratch pagina' op de website van Champ D' Action aangemaakt waarin alle ideeën en materiaal (score, geluidsfiles, max/msp programma's ,teksten)  in verzameld werd om zo geleidelijk uit te groeien tot de uiteindelijk uitvoering. Ook werd tijdens de repetities alles op dvd vastgelegd om voor de niet notenlezende muzikanten een leidraad te vormen.
 
 
MAX/MSP programma's:
 
 
 
 
 
 

 


 

 

 

 

 


 

 

 



In het huidige multimediale denken, waar het beeld het voortouw heeft genomen, is de stem stilaan naar de achtergrond verdwenen.  Jammer, want het is net de stem die de verbinding kan maken tussen verbeelding en beeld - tussen muziek en woord.
In Voix Instrumentalisée staat de fascinatie voor de menselijke stem centraal.  Naast referenties aan historische avantgarde werken zoals 'Ursonate' van dadaïst Kurt Schwitters, 'I'm Sitting In A Room' van Alvin Lucier of 'Voix Instrumentalisée' van Vinko Globokar, wil Champ d'Action vooral nieuwe expressiemogelijkheden van de stem exploreren.  Vreemd genoeg gaan stem en nieuwe technologie hand in hand.  Sinds de legendarische woorden 'Hallo, I Am A Hall 2001 Computer' uit de film '2001 A Space Odyssey' van Stanley Kubrick, is het onderzoek in spraaksynthese in een versnelling geraakt en beschikt de mens niet meer over het alleenrecht van de stem.  Ook het gebruik van 'live-electronica' heeft inmiddels de grenzen van de stem verlegd en nieuwe, hybride expressiemogelijkheden dienen zich aan.



In tegenstelling tot de 'modernisten', die de semantiek van de teksten ontvluchtten (Kurt Schwitters, Berio....) , wil ik in V.I. het grens-gebied tussen semantiek en muziek uitwerken. Waar raken ze elkaar: 'les touches'. Waar wordt spraak 'muziek' of wordt muziek 'spraak'. Het omgaan met tijd speelt hier zeker een belangrijke rol.







De filosofische teksten van Derrida roepen bij sommige mensen een grote weerstand op. Derrida zei hierover in een interview dat dit soort woede ontstaat wanneer men de manier en het ritme van het lezen niet wil aanpassen.


 
 
 
......But ‘reading time’ also
suggests a second reading: here the expression is
taken as a compound noun (and we might be tempted
to hyphenate it to mark that fact: reading-time), and
we are invited to think not so much about the reading
of time as about the time of reading, or perhaps about
time for reading. This second possibility seems more
complex and multifarious: ‘the time of reading’ en-
courages us to think about quantities of time (even in
quite practical ways: one pressing question for aca-
demics these days is to do with finding enough time for
reading, for example, however we might decide what
‘enough’ could mean in this context), the amount of
time that reading takes; but also about the rhythms
                                                
1 Lecture given by invitation of the Department of French and
Italian, Emory University, March 2001.
 Other Analyses
and velocities of reading (so that many of us are
instinctively inclined to defend the importance of
reading slowly, in some gesture of defiance against a
perceived cultural demand for speed, for speed-
reading as extraction of ‘information’, part of the
general imperative to ‘gain time’ mentioned by Lyo-
tard in the opening to Le différend, for example). All
reading (even the reading of time in the first sense of
the title) clearly takes time, takes some time, but it does
not seem immediately clear how much time, so that
the question of speed is inescapable: Paul de Man
famously, and with characteristic mischief, placed
Pascal’s ‘Quand on lit trop vite ou trop doucement on
n’entend rien’ as an epigraph to Allegories of Reading in
1979, but this double restriction (neither too fast nor
too slow) leaves entirely open the question of how to
calculate or appreciate how fast or slow a good reading
is.





 

 

BETEKENIS VERVAAGT


Een exemplarisch voorbeeld is I am sitting in a room van Alvin Lucier. Tekst wordt muziek. Ook het feit dat de tekst tegelijker tijd klank en de uitleg van de klank zelf is vind ik fascinerend! (self reference, closed loop)

 
 
 
soundfile: original begin of  Lucier
soundfile I am sitting in a room


 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 

Michael Winslow

 
 
 
Tja,wat nu: youtube film
 
 

Natuurlijk wil ik niemand in zo'n pakje steken (hoewel :-)  )maar wat Michael met zijn stem doet gaat verder dan de meeste huidige stemkunstenaars. Dus als iemand zich geroepen voelt om hier in te duiken, graag!!!
 
 
 
 
 
 
 
 

Joseph Beuys

jajajajajaneeneejajajaneeneeneeneeneejajajajaja
 

 


http://www.jimpunk.com/Joseph.Beuys/
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Marcel Van Maele

 

 
 
 
 

In V.I.  staat 1 rebelse dichter centraal :  Marcel Van Maele. Misschien wel de laatste van een generatie dwarse ‘avant-garde dichters’ en zeker ondergewaardeerd. 
 Schoppen tegen alles, tegendraads, conceptueel kunstenaar, performer, hard-zacht.
 
INTERVIEW
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 

GRUNTEN

 
 
 
 

These exclamations may be motivated by extreme emotions :
 FEAR, EXCITEMENT, SURPRISE, PAIN, HAPPINESS …

http://www.youtube.com/watch?v=mowXQb3_Mcw&feature=related
 
 
 
 
 
 
 
 
THE ZEN OF SCREAMINg : Don't hurt your voice!!!!!! 
 
 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 

DERRIDA: La voix et le Phénomène

 
 
fragmenten uit la voix et le phénomène gesproken door
VOICE CHANGERS
 
 
 
  I read only
in the terror (or the jouissance,25 even sometimes the
hilarity) of unreadability. This moment of unreadabil-
ity in principle precedes generic distinctions between
different types of text and even between different
types of attitude towards texts (such as those famously
described by Roman Ingarden in the Cognition of the
Literary Work of Art26).
 
 
 
 
 

The Anthology of computervoices

 
 
Fragmenten uit de geschiedenis van artificiële spraak vormen een rode draad doorheen V.I.
De klank van de eerste pogingen om een menselijke stem na te bootsen is aandoenlijk. Ook de 'naïeve' inhoud van de gebruikte teksten hebben een zekere charme : 'Hello, how are you, I love you......To be or not to be....., 1 2 3 4 5 6 , ah ah ahahah ah ah ahahah, kjhqsdjhikjhqsdiouuoiuazdoiuoiuazdkjh,
 
 
 
Speaking with hands and feet: 1939!!!!!!!!!!!
 

The Bell Telephone Laboratory's Voder* was the first attempt to synthesise human speech by breaking it down into its component sounds and then reproducing the sound patterns electronically to create speech.
That sounds simple in theory and, in fact it was.  The Voder actually produced only two basic sounds: a tone generated by a radio valve to produce the vocal sounds and a hissing noise produced by a gas discharge tube to create the sibilants.  These basic sounds were passed through a set of filters and an amplifier that mixed and modulated them until what came out of the loudspeaker sounded something like this.
Unfortunately, as is often the case, what was simple in theory was extremely difficult in practice.  To get the machine to actually speak required an operator to manipulate a set of keys and a foot pedal to convert the hisses and tones into vowels, consonants, stops, and inflections.  And the operator needed a year's practice just to master the keys.  Even then, how to get a robot to do proper talking instead of recreating pre-programmed patterns or voice from text without an operator was another level of aggravation that we're still trying to sort out.
Still, the results were  impressive enough to keep the boys at Bell  playing around with speech synthesis until they came up with a robot voice in the 1960s that not only talked, it sang.
 
The Voder
 
 
Anthology
 

  
En natuurlijk de onvergetelijke woorden van Hall
 
 
 
 

WATERBOARDING

 
 

http://www.funnyordie.com/videos/1752181bff/waterboarding-instructions-from-victormisrock
 
 
 
Performers zingen, spreken, roepen onder water. Stemmen worden versterkt door onderwatermicrofoons. Ook hier wordt de grens tussen spraak en muziek uitgewerkt. Boven water is de tekst verstaanbaar, onder water ????
 

 
glowire
http://images.google.be/images?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&hs=0a8&q=glowire&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
 
 heavy metal drums op sampler-idee (geluid begint pas op 25".)  
Gravity Blast 1
Gravity Blast 2 (triggered)
Metal patterns 
 
IR range sensor   ~$14,00
Digi-Key Part NumberManufacturer Part NumberDescriptionSeriesManufacturerOutput TypeSensing DistanceVoltage - SupplyCurrent - SupplyVoltage - Output (Typ) @ DistanceVoltage - Output Difference (Typ) @ DistanceQuantity AvailableMinimum QuantityUnit Price
USD
Datasheets
                     
425-2062-NDGP2Y0A02YK0FSENSOR DIST MEASUR 150CM ANLG*Sharp MicroelectronicsAnalog20 ~ 150cm4.5 V ~ 5.5 V33mA400mV @ 150cm2.05V @ 20 ~ 150cm2,312 1 14.38000 GP2Y0A02YK0F
 
 
 
 
 
 
ik weet dat serge dingen als de Ursonate wou vermijden
maar deze versie is dan misschien weer wel interessant:
de Robo-Ursonate 
als in: voorgelezen door een speech synthesis programma
 gratis te downloaden
 
 
 
 
 
SPEAK & SPELL
Texas Instruments
 http://www.electri-fire.com/speak.htm
>>>
http://www.oscillateur.com/circuitbending/schematics
 http://casperelectronics.com/finished-pieces/speak-n-spell/
http://casperelectronics.com/finished-pieces/speak-n-spell/speakspell-bending/
 etc. etc.
veel leesvoer in elk geval - maar het lijkt erop dat een aantal bends altijd terugkomen.
PCB layout verschilt van model tot model, maar chip pins worden dikwijls op dezelfde manier verbonden.
 
misschien wel interessant? midicontrol voor S&S! 
http://highlyliquid.com/kits/midispeak/index.html
 
en wat vinden we nog:
http://casperelectronics.com/finished-pieces/megaphone/


 

© 2004-2018 ChampdAction