ChampdAction Logo

STEFAN VAN EYCKEN

 
Stefan Van Eycken studeerde musicologie aan de K.U.Leuven en volgde zomercursussen in Engelse literatuur aan de universiteit van Edinburgh en compositie in Avignon (met Marco Stroppa). In 1997 trok hij opnieuw naar Edinburgh om aan het departement musicologie een doctoraat over het werk van Brian Ferneyhough te schrijven. Hij doceerde daar ook analyse en esthetiek van hedendaagse muziek. In oktober 2000 verhuisde hij naar Tokyo met een Japan Foundation Fellowship voor een jaar, om als onderzoeker aan het Kunitachi College of Music aan een boek over de muziek van Yuji Takahashi te werken.

Parcours bij Champ d’Action

Reeds in 1999 sloten Champ d’Action en Stefan Van Eycken een contract af waarin de componist de opdracht kreeg om vijf trio’s e?e?n ensemblewerk te schrijven. Gedurende de daaropvolgende jaren leverde de componist eerst de verschillende trio’s aan. Nu is ook het ensemblewerk TECHNO PARK klaar en zal het in wereldpremie?re gaan tijdens het TRANSIT-festival in het Stuk in Leuven op zaterdag 23 oktober 2004. Nadien zal het ook het TIME CANVAS-festival in Antwerpen openen in het FotoMuseum op zaterdag 4 december 2004. Stefan Van Eycken krijgt naar 2005 toe opnieuw een opdracht van Champ d’Action in het kader van een project rond het doctoraat van blokfluitiste Tomma Wessel (voor het Orpheus Instituut in Gent) dat Champ d’Action ondersteunt.

In de Champ d’Action ARCHIVE SERIES verscheen intussen een cd-opname van Techno Park (after closing time). N° 02 - TECHNO PARK

 

clear

(2006)

voor blokfluit, elektrische gitaar en contrabas

‘Op 25 december 2005 stapte ik in een kleine stad in het noorden van Japan een cd- en videowinkeltje binnen – niet echt op zoek naar iets, meer een kwestie van niet in de sneeuw te moeten wachten op de tram. Tot mijn grote verbazing vond ik daar een opname die Derek Bailey (één van mijn muzikale helden) met een handvol japanse improvisatoren gemaakt had in 1978. De volgende dag – wachtend op mijn vlucht terug naar Tokyo – vernam ik dat rond het moment dat ik zijn “Duo & Trio Improvisation” uit dat winkeltje haalde, Bailey overleden was in Clapton, Londen. Waarom is niet precies duidelijk, maar eens terug thuis, besloot ik om te herbeginnen aan het stuk voor blokfluit, elektrische gitaar en contrabas waar ik al een tijd aan het werken was. Misschien wel omdat muziek, voor mij althans, nu Derek Bailey er niet meer is, niet echt hetzelfde is en kan zijn.’

(c) 2006 Stefan Van Eycken

“Clear” _ 2006 : Opdrachtwerk van Champ d’Action

 

© 2004-2017 ChampdAction