ChampdAction Logo

KalenderSeizoen 2014—2015Mei

Love Song

Love Song installatie

02/05/2015 ( - )

deSingel

LOVE SONG 
Een installatieproject met hartvormige geluidsbuttons naar een concept van Serge Verstockt
Productie : ChampdAction 
Ism deBuren, Objectif Exhbitions en M HKA

Vier Belgische organisaties, ChampdAction, deBuren, M HKA en Objectif Exhibitions, selecteerden  kunstenaars, componisten, muzikanten en schrijvers uit de hele wereld. Vanuit ChampdAction werden hen per post enkele compacte hartvormige opnameapparaatjes opgestuurd.

Elke artiest neemt een eigen love song op en stuurt het apparaatje terug. De overige apparaatjes deelt hij of zij vervolgens opnieuw uit aan vrienden of collega's. Intussen werd het project nog verder uitgebreid naar tal van organisaties en artiesten die op hun beurt hun netwerk aan artiesten aanspreken om een love song op te nemen. 

Op 20 en 21 september 2014 werd een eerste deel van 'love buttons' opgehangen in het M HKA in Antwerpen, tijdens de 11de editie van Time Canvas.
Vanaf nu zal het project tijdens een (internationale) tournee steeds meer love songs genereren en zo blijven groeien en aansterken.  

Naar aanleiding van de opera HRZSCHMRZ van Serge Verstockt en ChampdAction in het kader van Opera XXI zal het totaal aan buttons dat tot nu toe werd binnengehaald opnieuw worden tentoongesteld in deSingel van 2 tot en met 22 mei 2015.

LOVE SONG

Als het universele van de love song de sleutel is tot zijn populariteit, en die populariteit leidt tot zijn enorme verspreiding, blijft er dan nog iets over van zijn betekenis en impact? Wat is een love song? Tot wie richt hij zich, en voor wie is hij bedoeld? Waarin is zijn affect gelegen?

Voor het beantwoorden, of tenminste het ervaren van die vragen, biedt de uniformiteit van ons toestelletje een egalitair productieapparaat dat een collectieve verscheidenheid aan interpretaties toelaat, een lakmoesproef, een temperatuur. De diversiteit vergroot nog door de gedecentraliseerde en rizomatische selectieprocedure die disparate netwerken verbindt en exponentieel vergroot. 
En dit alles binnen een opmerkelijke economie: de goedkope apparaatjes functioneren dubbel, zowel opname als weergave. Plaats en tijd zijn geen obstakel, vermits we enkel werken via posttrajecten en adresboeken.

Ook al bevatten ze slechts één opname, de compacte apparaatjes worden vastgenomen en tegen het oor gehouden, een intieme nabijheid. Het indrukken van de ‘play’-knop biedt de luisteraar een evocatie van de performance van de auteur. Eén op één, individueel gepikt uit het rumoer van vele. Uit vele opnames laat elke boodschap zich apart uitfilteren. Hoe dicht blijft ze bij, of hoe ver drijft ze weg van het idee Love Song, geïnterpreteerd vanuit 3000 unieke perspectieven?

Love Song kent op dit moment een groot succes, de hartjes gaan alle richtingen uit en onder meer Saskia De Coster, Jean-Paul Van Bendeghem, Sidi Larbi Cherkaoui, Jan Fabre, Guido Belcanto of Mauro Pawlowski zonden al een love song in. 
Een liefdeslied blijkt zeer verschillende interpretaties te krijgen, gaande van een hartverwarmend sonnet tot kletterende ruzie. 

Toch moet het project nog verder groeien en willen we meer artiesten de kans geven om naar hartenlust een love song te componeren en op te nemen.

Love Song is een 'ongoing love story'. Wekelijks sturen we hartjes op en krijgen we er binnen, het netwerk breidt uit, het enthousiasme groeit en jawel, het moet gezegd: de liefde verwarmt.

Meer info

www.champdaction.be/nl/love-song/

© 2004-2018 ChampdAction